SEO Uzmanı Kimdir?

SEO Uzmanı, kısaca Arama Motoru Optimizasyonu yapan kişidir. “SEO Uzmanı Nedir” sorusuna doğru bir cevap verebilmek için öncelikle SEO’nun tanımını yapmamız gerekir. SEO, İngilizcesi “Search Engine Optimization” ifadesinin baş harflerinin birleştirilmesiyle oluşturulmuş bir terimdir; Türkçe’si “Arama Motoru Optimizasyonu” demektir. SEO terimi, hem bu işi tanımlarken hem de bu işi yapan kişiyi de tanımlar. Yani, SEO Uzmanı aynı zamanda SEO’dur.

İnsanlar internette bir şey aramak istediğinde ilk önce ve çoğunlukla arama motorlarına başvurur. Dünya’da en çok kullanılan ve en büyük arama motorları olan Google, Yandex ve Bing gibi arama motorlarında sorgulama yaparak aradıkları bilgiye, ürüne ya da hizmete ulaşmaya çalışırlar. Bu arama motorlarında web sitemizi daha üst sıralara, ilk sayfaya çıkarabilirsek daha fazla potansiyel hedef kitleye ulaşabiliriz. İşte bunu sağlayan da SEO’dur!

Profesyonel bir SEO Uzmanı ile (SEO ile) çalışarak bahsi geçen arama motorlarından biri ya da birkaçında web sitenizi daha fazla görünür kılabilirsiniz. Bu sayede içeriğinizi daha fazla insana ulaştırabilir, ürünlerinizin veya hizmetlerinizin satışlarını artırabilirsiniz. Pazarlama disiplininde gitgide daha çok yer edinen dijital pazarlama’nın en önemli aracı SEO’dur. SEO hizmeti sayesinde pazarlama hedeflerinize ulaşabilirsiniz.

SEO Uzmanı Ne İş Yapar?

SEO Uzmanı, ister kurumsal bir web site olsun isterse e-ticaret sitesi olsun fark etmeksizin talep doğrultusunda herhangi bir web sitesini arama motorlarında ilk sayfaya, daha üst sıralara çıkarmak için çalışır. Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) diye tanımladığımız bu işi yaparken SEO Uzmanı’nın asıl amacı, daha fazla görünürlük ile dönüşüm sağlayabilecek potansiyel web site ziyaretçileri elde etmektir. Elbette günümüzde kendini “SEO Uzmanı” olarak tanıtan birçok kişi bu amaca uymaz. Gerçek bir SEO Uzmanı seçmek ve onunla çalışmak kaynaklarınıza, bütçenize ve en önemlisi markanıza zarar vermemesi açısından mühimdir.

SEO Uzmanı sadece Arama Motoru Optimizasyonu yapar; web site yapmaz, grafik tasarlamaz, sosyal medya hesabı yönetmez, dijital reklam kampanyaları oluşturmaz. Diğer tüm bu kanallara ancak liderlik eder.

SEO Uzmanı Nasıl Olunur?

seo uzmanı

Her SEO Uzmanı unvanına sahip kişi, gerçekten bir SEO Uzmanı olmayabilir. Peki, gerçek anlamda profesyonel bir SEO Uzmanı nasıl anlaşılır ya da nasıl gerçek bir SEO Uzmanı olunur?

SEO Uzmanı olmak öyle birkaç saatlik eğitim (kurs) alarak olunabilecek bir iş değildir. (Zaten yüksek öğretimde de bununla ilgili bir eğitim ya da ders yoktur.) İyi bir SEO kursu ile ancak en temel bilgileri öğrenir ve başlangıç seviyesinde yer alırsınız. Devamında bilgilerinizi sürekli güncellemek, çok okuyup araştırmak, gerçek web siteler üzerinde SEO çalışması yaparak deneyimler kazanmak sizi zamanla gerçek bir SEO Uzmanı olma yolunda geliştirir. SEO Uzmanı olmak için en azından 5-6 yılınızı bu yoğunlukta çalışarak vermeniz gerekir.

Yeri gelmişken Dünya’nın ya da Türkiye’nin en iyi SEO Uzmanı diye bir şey yoktur. Gerçek ve iyi SEO Uzmanları vardır; hiçbiri diğerinden daha iyidir, diyemeyiz. İyi bir SEO uzmanı olmak için teorik eğitim ve uygulama şarttır. Sürekli değişen ve gelişen bir yapıya sahip olan SEO alanında hep güncel kalarak uzun yıllar sabırla deneyim kazanmak sizi iyi bir SEO Uzmanı yapar. Bunun haricinde bir yolla SEO Uzmanı olmak asla gerçekleşmeyecek bir hayaldir, kendini kandırmadır.

SEO Uzmanı Neler Bilmeli

SEO’nun, Pazarlama departmanında Dijital Pazarlama’nın bir aracı olarak yer aldığını hatırlayalım. Dijital dünyada en çok kullanılan kanal arama motorlarıdır. Tüm dijital pazarlama araçları içerisinde %60’lık bir orana sahiptir. Bu nedenle SEO, email pazarlamadan, sosyal medyadan ya da diğer bir dijital pazarlama aracından daha önemlidir. Bu derece önem sahip olan SEO işini yapacak olan SEO Uzmanı’nın haliyle birçok şeyi bilmesi beklenir.

İyi bir SEO Uzmanı öncelikle büyük arama motorlarını tanımalı, onların çalışma mantığını, algoritmalarını, politika ve yönergelerini bilmelidir. Dünya’da ve Türkiye’de en çok kullanılan ve tartışmasız en iyi arama motoru diyeceğimiz Google’u tek başına bilmek bile neredeyse yeterlidir. Ülkemizde SEO ya da SEO Uzmanı denildiğinde aslında Google SEO ya da Google SEO Uzmanı kastediliyor olduğunu bilelim.

Bir SEO Uzmanı’nın bilmesi gerekenleri şöyle listeleyebiliriz:

  • Google’un arama ve çalışma mantığını, web yöneticisi ve kalite yönergelerini bilmek
  • PageRank, BERT gibi algoritmaları hakkında bilgi sahibi olmak
  • Google’un Search Console, Analytics, PageSpeed Insight gibi işe yarayacak tüm araçlarını bilmek ve kullanabilmek
  • Google’ı sürekli takip etmek, güncellemelerden ve yeniliklerden haberdar olmak
  • SEO terminolojisini bilmek
  • Temel düzey de olsa mutlaka HTML, CSS, JS gibi Front-End dillerini bilmek
  • Web tasarımı hakkında fikir sahibi olmak, trendleri takip etmek
  • Özgün, kaliteli ve yararlı olacak çeşitli içeriklerin üretilmesi konusunda bilgi sahibi olmak
  • En iyi ve kapsamlı olan özel SEO araçlarına üye olup bilinçli kullanabilmek
  • Tüm araçlardan faydalanarak doğru bir analiz yapabilmek ve analiz sonucu öngörülerde bulunarak stratejiler geliştirmek
  • Stratejiler doğrultusunda iyi bir planlama yapmak ve planın dinamik bir yapıda olduğunu bilerek hep hazırlıklı olarak çalışmaları yürütmek
  • Mesleki düzeyde İngilizce diline hakim olmak, yabancı kaynakları takip etmek, okumak
  • İçeriğin üretileceği dilin dinamiklerini, dil bilgisini, anlam bilgisini iyi bilmek; dil bilinmiyorsa profesyonel çeviri ofisleri (tercüme büroları) ile iş birliği yapmak
  • Analitik düşünen, araştırmacı, meraklı, sabırlı, çalışkan, disiplinli ve ahlaklı olmak
  • İletişimi kuvvetli, diksiyonu iyi ve beden dilini iyi kullanan olma
  • Her konuda az da olsa doğru bilgiye sahip olmak
  • Pazarlama, ekonomi, iletişim, işletme gibi disiplinler hakkında fikir üretebilecek düzeyde bilgi sahibi olmak

Liste daha da uzatılabilir ancak şimdilik bu kadar yeterlidir. Kariyer sitelerinde yer alan SEO Uzmanı iş ilanlarında aranan bazı nitelikler gerçekçi değildir. Örneğin; Photoshop ve Illustator bilmek, WordPress bilmek, Eticaret sitesini yönetmek, Google Ads reklamlarını yönetmek, Instagram hesabına içerik üreterek paylaşım yapmak, Sosyal medya reklamlarını bilmek…Elbette bu saydıklarımızı bilmenin ekstra avantajlar sağladığı düşünülebilir ancak emin olun SEO’dan uzaklaştıracaktır. Her şeyi, tek başınıza, uzmanlık düzeyinde bilmeniz ve uygulamanız olanaksızdır. Dijital pazarlama uzmanları eposta pazarlama, içerik pazarlama, sosyal medya reklamları ve optimizasyonu, arama motoru reklamları ve optimizasyonu vb kanalların hepsini tam manasıyla bilmez, bilemez. Bu araçların içerisinde en değerli ve en zor olanının SEO olduğunu bir kez daha vurgulayalım.

SEO Uzmanı Maaşı

SEO Uzmanı, eğer bir şirket ya da ajans bünyesinde ücretli olarak çalışıyorsa maaşı, şirket/ajans ücret politikasına ve uzmanın deneyimine göre değişkenlik gösterir. Bununla birlikte 5 yıl deneyimli bir SEO Uzmanı maaşı bize göre 8.000 ₺’den az olmamalıdır. Ancak maalesef ülkemizde SEO Uzmanı’nın gerçekten ne kadar önemli olduğunu kavrayamamış, yaptığı işi anlayamamış birçok işletme asgari ücret gibi komik maaşlardan söz etmektedir. Bir işletmenin, dijital dünyadaki varlığına en büyük katkıyı sağlayacak olan bir uzmana bu maaşı uygun görmesi doğru değildir.

SEO Uzmanı ücretli çalışmaktan ziyade kendi hesabına freelance olarak çalışmayı ya da kendi ajansını kurmayı tercih edebilir. Burada kesin bir gelirden bahsetmek zordur. SEO Uzmanı’nın çalışmasına bağlı olarak değişken gelir elde edilir.

SEO Uzmanlığı Eğitimi

SEO Danışmanı olmak için alabileceğiniz birçok eğitim vardır. Ancak bazı eğitimler ufkunuzu açarak sizi hedefe kestirmeden götürür. Bu bağlamda SEO Ajans® bünyesinde Birebir, Uzaktan ve Canlı olmak koşuluyla Uygulamalı SEO Uzmanlığı Eğitimi veriyoruz. Eğitim sonrası gerçek projelerde çalışma imkanı sunuyoruz.